RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH
Tarikh : 15 April 2010
Masa : 9.30 pagi – 10.00 pagi
Tahun : 1 Cempaka
Bilangan murid : 20 0rang
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Kebersihan Diri
Tajuk : Bilik Mandi
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat :
i. Membaca dan memahami maklumat yang terdapat dalam teks.
ii. Mengeja perkataan dengan betul berdasarkan bahan rujukan.
iii. Mencirikan gambar dengan kegunaannya dengan betul.
Fokus utama :
Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji.
Aras 1 : merujuk kamus bergambar untuk meneliti ejaan daripada perkataan yang didengar.
Fokus sampingan:
Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks.
Aras 1 : menyatakan maksud lambang dan simbol yang diberi bagi sesuatu gambar.
Kemahiran bahasa : mengeja, memahami dan bertutur.
Sistem bahasa : i. Ejaan
ii. sebutan dan intonas
iii. Kosa kata
pengisian kurikulum : Ilmu : sains
:Nilai : kebersihan fizikal dan mental
: Kemahiran berfikir : mengenal pasti dan mencirikan
: Kemahiran belajar : mengumpul maklumat.
Kecerdasan pelbagai : Verbal linguistik
Bahan bantu mengajar : gambar, LCD, komputer
Langkah / masa | Isi pelajaran | Aktiviti pengajaran dan pembelajaran | Catatan |
Set induksi ( 5 minit ) | Contoh soalan : Adakah kamu mengosok gigi pagi tadi? Berapa kali dalam sehari kamu megosok gigi? Berapa kali kamu mandi sehari? | 1. Guru bersoal jawab dengan murid. 2. Guru menayangkan lirik lagu “ bangun pagi “ 3. Guru meminta murid menyanyikan lagu tersebut berserta gaya. | BBM LCD, teks Nilai Keberanian |
Langkah 1 ( 8 minit ) | Mengeja: Berus gigi Syampu Tuala Sabun Ubat gigi Baldi Span Gayung | 1. Guru menayangkan 8 gambar alatan membersihakan diri. 2. Guru meminta murid menamakan alatan tersebut. 3. Guru meminta murid mengeja gambar alatan yang di pamerkan dengan merujuk kamus bergambar. 4. Guru menyemak ejaan murid. | BBM Kamus bergambar, LCD projektor, komputer. KBKK Mencirikan Menjana idea Nilai Kegigihan Keberanian |
Langkah 2 ( 8 minit ) | Menyatakan kegunaan alatan Berus gigi Syampu Tuala Sabun Ubat gigi Baldi Span Gayung | 1. Guru menayangkan gambar alatan membersihkan diri. 2. Guru meminta murid menyatakan secara lisan kegunaan alatan tesebut. 3. Guru memberikan latihan kepada murid. | BBM Lcd projektor, komputer, gambar. KBKK Mencirikan Mengenal pasti fakta Nilai Rasional Kebersihan mental dan fizikal |
Langkah 3 ( 6 minit ) | Rujuk lampiran | 1. Guru menayangkan lirik lagu “bangun pagi “ kepada murid. 2. Guru meminta murid mengisi tempat kosong soalan yang diberikan 3. Guru menyemak jawapan bersama- sama murid. | BBM Teks, lcd projektor KBKK Menyusun atur Menjana idea Nilai Rasional Berdikari |
Penutup ( 3 minit ) | 1. Guru menyimpulkan isi pelajaran pada hari ini. 2. Guru menerapkan nilai- nilai murni kepada murid supaya menjaga kebersihan diri. | Nilai Kebersihan mental dan fizikal kerajinan |
0 kritikan:
Post a Comment